Les noves mesures de la reforma del mercat laboral 2012

El Consell de Ministres va aprovar, el divendres 10 de febrer de 2012, la reforma de la llei laboral. Les principals novetats d'aquesta llei són les següents:

1. Nou contracte indefinit ia jornada completa de suport als emprenedors, per a empreses que tinguin menys de cinquanta treballadors. Permet als treballadors compatibilitzar el cobrament del 25% de la prestació per desocupació que tingués reconeguda amb el cobrament del salari durant un any. Dóna lloc tant a incentius fiscals com a bonificacions de Seguretat Social.

2. Reordena les bonificacions de quotes per transformació de contractes en pràctiques, de relleu i de substitució en indefinits.

3. Redefineix les causes econòmiques en els acomiadaments objectius (caiguda d'ingressos o vendes durant tres trimestres consecutius).

4. Generalitza la indemnització per acomiadament en trenta-tres dies per any amb un màxim de 24 mensualitats. Es mantenen els quaranta-cinc dies i quaranta-dues mensualitats per als contractes anteriors a l'entrada en vigor de la reforma.

5. El conveni d'empresa preval davant el sectorial.

6. La vigència dels convenis denunciats s'estableix en un màxim de dos anys.

7. Els expedients de regulació d'ocupació no necessitaran autorització administrativa.

8. Nova modalitat processal d'acomiadaments col·lectius.

9. El FGS només cobrirà l'extinció dels contractes, en empreses de menys de 25 treballadors, per les causes dels articles 51 i 52 de l'ET, en els casos d'acomiadaments procedents.

10. Acomiadament per absentisme: ja no necessita lligar-lo a l'índex d'absentisme de la resta de la plantilla.

11. Flexibilitat interna: es facilita la mobilitat geogràfica, la modificació de la jornada de treball, l'horari, del salari i de les funcions dels treballadors.

12. Facilita la suspensió del contracte i la reducció de jornada. S'estableixen bonificacions de quotes empresarials com a mesures de suport a aquestes suspensions i reduccions. Es regula la reposició de la durada de la prestació per desocupació si finalment s'extingeixen els contractes.

13. Es permet realitzar hores extraordinàries als treballadors amb contractes a temps parcial.

14. Nova regulació als contractes per a la formació i l'aprenentatge. Amplia el límit d'edat a trenta anys.Permet contractes successius.

15. Es regula el teletreball (treball a distància).

16. Recupera la regulació de l'encadenament de contractes temporals.

17. Crea un permís retribuït de vint hores anuals de formació.

18. Pla de lluita contra el frau en les prestacions d'atur.

19. Indemnització per extinció de contracte de set dies per any a directius públics (contractes mercantils i d'alta direcció).

20. Autoritza a les ETT a actuar com agències de col·locació.